Superbrändi osa 2

Oululainen Greenled tekee valaistusjärjestelmiä teollisuuteen, kaupalle sekä julkiselle sektorille (se oli sattumoisin myös ensimmäinen asiakkaani, kun aloitin Happy Branding Companyn vuonna 2013). He ovat jo monta vuotta puhuneet ihmiskeskeisestä valaistuksesta. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että valaistuksella tuetaan ihmisen luontaista vuorokausirytmiä, jolloin lisätään viihtyvyyttä ja hyvinvointia.

Mutta en ole koskaan kuullut, että brändi olisi ihmiskeskeinen.

Onko se liian ilmiselvää, ja siksi asiaa ei ole koskaan tuotu esiin?

Voisiko brändin ihmiskeskeisyys olla kilpailuetu?

Ajatellaanpa Nokiaa ja Applea. Vuonna 2007 Steve Jobs julkisti ensimmäisen iPhonen, jossa oli yksinkertainen kosketusnäyttö. Sen jälkeen Nokia alkoi menettää markkinaosuuttaan, kunnes matkapuhelinliiketoiminta myytiin vuonna 2014 Microsoftille.

Apple on kaikessa tekemisessään aivan alusta saakka alleviivannut helppokäyttöisyyttä ja yksinkertaisuutta. Se on tehnyt kaiken asiakaslähtöisesti, tavoitteena tarjota mahdollisimman hyvä käyttökokemus.

Apple on yksi maailman suurimmista yhtiöistä. On sanomattakin selvää, että Apple on usealle käyttäjälleen Superbrändi.

Mutta voiko yhden ihmisen kampaamokin olla Superbrändi? Kyllä voi, ja kaikki muutkin yritykset!

Superbrändi erottuu tavallisesta brändistä siinä, että se on asiakkailleen se ainoa oikea vaihtoehto kyseisestä kategoriasta. Miksi näin? Koska kukaan toinen saman alan yritys ei ole yhtä merkityksellinen. Se on pystynyt palveluillaan, tuotteillaan, arvomaailmallaan ja tarkoituksellaan luomaan käyttäjäänsä ainutlaatuisen suhteen.

 

Superbrändi välittyy ihmiseltä ihmiselle.

Superbrändi-konseptissa ihminen on koko ajan ajattelun keskiössä. Siinä brändi välittyy ihmisiltä ihmisille.

Lue lisää Superbrändistä >>

Loppujen lopuksi brändi on yhtä kuin ihmisen tunteet yritystä, sen palveluita tai tuotteita kohtaan. Superbrändi on onnistunut nostamaan nuo tunteet erityisen voimakkaiksi.

 

Onko sinun yrityksesi brändistä tullut asiakkaillesi Superbrändi?

 

PS. Haluatko sparrata brändistäsi napakassa kolmen tunnin sessiossa? Tilaa nyt sparraus, saat kaupan päälle etukäteisaineistoksi tuhdin verkkokurssin kaupan päälle (arvo 595 € + alv).

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Superbrändi osa 3

Next
Next

Superbrändi osa 1