Superbrändi osa 3
Laskin kerran, että yhden päivän aikana ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen käyttää noin kolmeakymmentä hyödykettä eri toimintoihin alkaen kännykästä, hammasharjasta ja suihkusaippuasta, loppuen suoratoistopalveluun ja älytelevisioon.
Suurin osa kyseisistä hyödykkeistä on brändejä, jotka ihminen on tietoisesti valinnut muiden vastaavien joukosta. Brändin ja käyttäjän välille on muodostunut jonkinlainen suhde, side.
Silloin, kun kyseinen brändi on käyttäjälleen aivan erityisen tärkeä, sellainen, joka on hänen mielestään se ainoa oikea vaihtoehto, on kyseessä Superbrändi. Se on pystynyt palveluillaan, tuotteillaan, arvomaailmallaan ja tarkoituksellaan luomaan käyttäjäänsä ainutlaatuisen suhteen.
Superbrändi on korvaamaton.
Jokaisen yrityksen tavoitteena tulisi olla Superbrändi käyttäjilleen. Sen aseman saavuttaminen edellyttää onnistumista kolmessa asiassa:
1. Brändillä on merkityksellinen tarkoitus, lisäarvoa tuottava missio ja erilaistava lupaus.
2. Se välittyy kirkkaana työntekijöille ja asiakkaille.
3. Sen ympärille muodostuu heimo.
Brändi on siis pystynyt tuottamaan jonkinlaisen muutoksen käyttäjänsä elämään. Se on tehnyt itsestään kertakaikkisen korvaamattoman.
Superbrändi tehdään ihmisiltä ihmisille.
Yksikään brändi ei voi olla merkityksellinen asiakkailleen, ellei se ole sitä ensin omalle porukalle.
Heidän täytyy uskoa, innostua, sitoutua, tsempata, kehittää, innovoida, elää ja hengittää yrityksen brändiä joka solullaan. He haluavat saada aikaiseksi muutoksen asiakkaan elämässä omilla tuotteillaan ja palveluillaan.
Ilman innostusta brändi ei välity asiakkaalle, ei ainakaan niin, että sillä olisi merkityksellinen. Niin, että siitä voisi tulla Superbrändi.
Superbrändi-ohjelmassa tehdään brändistä merkityksellinen ensin omalle porukalle.
Ohjelmassa on kolme osiota: luominen (brändin kirkastus ja muotoilu), välittäminen (työntekijöille ja asiakkaille) ja hoivaaminen (kuinka huolehditaan heimosta).
Ensimmäinen osio tehdään johtoryhmän kanssa ja toisessa vaiheessa otetaan työntekijät mukaan. Kolmannessa vaiheessa hoivataan asiakassuhdetta.
Superbrändistä voit lukea lisää täältä.
Onko yrityksesi brändi käyttäjälleen korvaamaton? Ellei vielä ole, niin haluaisitko kuulla, kuinka sellainen synnytetään konkreettisesti? Kerron mielelläni!
Laita meiliä tai soita 050 356 0694.
PS. Haluatko sparrata brändistäsi napakassa kolmen tunnin sessiossa? Tilaa nyt sparraus, saat kaupan päälle etukäteisaineistoksi tuhdin verkkokurssin kaupan päälle (arvo 595 € + alv).