Superbrändi osa 5
Brändistä tulee käyttäjälleen Superbrändi, kun se on saavuttanut erikoisaseman käyttäjänsä mielessä. Se on voinut jopa muuttaa henkilön elämän. Kuten allekirjoittaneelle kävi, kun aloin käyttämään Applen Macintosh-tietokonetta työssäni vuonna 1986. Tai kun aloin käymään sensovalmentaja Lauriina Myllymäen luona (www.neuroflow.fi).
Superbrändi voi olla yhden ihmisen yritys tai maailman suurin yritys. Se, kuinka jostain brändistä kehittyy Superbrändi jollekin ihmiselle, ei ole yrityksen koosta kiinni.
Pointti on siinä, että jokainen ihminen kokee brändit omalla ainutlaatuisella tavalla.
Toinen saa kiksejä yhdestä asiasta, toinen toisesta. Markkinoija ei voi miellyttää jokaista.
Löydä oma yleisösi.
Seth Godin kannustaa kirjassaan 'This is marketing' yrityksiä etsimään kaikkein pienintä asiakasryhmää, joka pystyy pitämään yrityksen toimintaa yllä ja jonka tarpeisiin yritys voi vastata parhaiten.
Kun asiakkaat ovat tyytyväisiä yrityksen palveluihin, he kertovat siitä eteenpäin ystävilleen, liikekumppaneilleen ja omille asiakkailleen. Näin sana leviää ja maine kasvaa.
Suosittelu on parasta markkinointia
Milloin viimeksi olet kehunut eteenpäin jotain palvelua tai tuotetta, joka on tehnyt sinuun positiivisen vaikutuksen? Tai antanut toimijalle positiivista palautetta?
Jostain syystä – ehkä kulttuuristamme johtuen – me suomalaiset olemme aika pidättyväisiä antamaan positiivista palautetta. Toisaalta samoin taitaa olla negatiivisessakin palautteessa laita. Kynnys on aika korkea.
Mutta silloin kun palautetta annetaan tai jos suosittelemme jotakuta, sille on syynsä. Toisaalta, aina kun suosittelemme jotakuta, otamme tietoisen riskin. Jos suosittelemamme yritys epäonnistuu, huono maine ulottuu meille suosittelijoille saakka.
Suosittelu on kyllä ihan parasta markkinointia! Paitsi että se on yritykselle ilmaista, on se myös tehokasta. Jos ystävä, tuttavasi tai liikekumppani suosittelee sinulle jotain, siihen on helppo uskoa. Paljon helpompaa kuin mainokseen.
Yritysten pitäisi ehdottomasti asettaa tavoitteekseen saada niin paljon suosituksia kuin mahdollista.
Superbrändejä suositellaan eteenpäin!
Haluatko tietää, miten tavallisesta brändistä tehdään Superbrändi? Olen kehittänyt ohjelman, joka on yksinkertainen, mutta tehokas. Ja jonka tuloksena saat suosituksia.
Kyseessä on kolmen stepin konsepti, joka lähtee perusteista, eli brändin kirkastamisesta, etenee brändin välittämiseen ensin työntekijöille ja sitten asiakkaille ja kolmannessa vaiheessa huolehditaan siitä, että brändin asema asiakkaan mielissä säilyy ja jopa paranee entisestäänkin.
Ota yhteyttä, niin räätälöidään juuri teille sopiva tapa tehdä yrityksestänne käyttäjilleen Superbrändi!
Laita meiliä tai soita 050 356 0694.
PS. Haluatko sparrata brändistäsi napakassa kolmen tunnin sessiossa? Tilaa nyt sparraus, saat kaupan päälle etukäteisaineistoksi tuhdin verkkokaurssin kaupan päälle (arvo 595 € + alv).