Superbrändi osa 6

Olin aikoinaan töissä mainostoimistossa ja yhtenä tiimimme jäsenenä suunnittelemassa mainontaa Alfa Romeolle. Kampanjoiden kohderyhmän määrittelyssä mukaan otettiin myös kilpailevien merkkien käyttäjät, siis esimerkiksi bemarikuskit.

Vasta nyt kypsemmällä iällä olen tajunnut, että sehän oli rahojen tuhlaamista! Onhan selvää, että bemarikuski ei ikinä vaihtaisi autoaan Alfaan.

BMV-, Alfa- ja monen muun autobrändikuskeja yhdistää intohimoinen suhde autobrändiinsä. He ovat voineet olla jo pikkupojasta tai -tytöstä lähtien merkin faneja. Merkkiuskollisuus saattaa olla jopa perintöä vanhemmilta.

Minun tapauksessani näin oli: lapsuudessani 1960-luvulla perheemme auto oli pieni punainen Mini, johon silloinen nelihenkinen perheemme pakkautui mökkireissuille ja sukuloimaan. Kun perheeseemme tuli kolmas lapsi, isäni vaihtoi automme huomattavasti suurempaan Kupla-Volkkariin, mutta Mini oli jo ehtinyt tehdä minuun lähtemättömän vaikutuksen.

Mini ja isäni noin vuonna 1966

Kun ostin ensimmäisen autoni reilu kymmenen vuotta sitten, se oli tietysti Mini Cooper. En luultavasti enää koskaan aja muun merkkisillä autoilla.

Mini on minulle se ainoa oikea. Jollekin toiselle se on joku toinen merkki, mutta uskollisuus, intohimo ja kiinnostus brändin historiaa kohtaan ovat hänelläkin samalla tasolla.

Kun brändi saa oman kannattajajoukon, heimon, on siitä tullut heille Superbrändi.

 

Mistä on Superbrändit tehty?

Kun brändistä tulee käyttäjälleen Superbrändi, on siinä toteutunut kolme asiaa:

 

1. Sillä on merkityksellinen tarkoitus, lisäarvoa tuottava missio ja erilaistava lupaus.

2. Se välittyy kirkkaana työntekijöille ja asiakkaille.

3. Sen ympärille on muodostunut heimo, joka fanittaa sitä ja suosittelee sitä eteenpäin.

 

Usein brändin rakennusaineina on käytetty sellaisia asioita kuin intohimo, innostuneisuus, uskominen johonkin isompaan asiaan, perinteikkyys, erottuva tapa tehdä viestintää, oma tapa toimia, sankaritarinat ja johdonmukaisuus. Nämä nyt ainakin. Kullakin brändillä on oma reseptinsä.

Onko sinun yrityksesi brändin rakentamisessa käytetty kyseisiä raaka-aineita?

Jos haluat kuulla lisää siitä, miten tavallisesta brändistä tehdään Superbrändi, kerron mielelläni. Voit myös lukea siitä täältä.

Laita meiliä tai soita 050 356 0694.

 

PS. Haluatko sparrata brändistäsi napakassa kolmen tunnin sessiossa? Tilaa nyt sparraus, saat kaupan päälle etukäteisaineistoksi tuhdin verkkokurssin kaupan päälle (arvo 595 € + alv).

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Superbrändi osa 7

Next
Next

Superbrändi osa 5