Superbrändi osa 8

Koska brändillä vaikutetaan tunteisiin, voisi olla perusteltua erottua kilpailijoista rakentamalla tietoisesti brändiä, jota voisi kutsua inhimilliseksi brändiksi.

Minulla on tästä myös omakohtaista kokemusta. Vuonna 1996 olin töissä mainostoimistossa nimeltään BBDO Helsinki, joka oli syntynyt, kun kaksi toimistoa, Avant ja AKT yhdistettiin. Eräässä maanantai-aamun palaverissamme kertoi toimitusjohtajamme Hannu Lindell visiomme. Hän oli muotoillut sen lauseeksi: ”Onnellinen mainostoimisto, jolla on onnellisia asiakkaita.”

Kaikesta naiiviudestaan huolimatta tuo oli hyvin kiteytetty tavoite. Onnellisessa mainostoimistossa on onnellisia työntekijöitä, ja se välittyy työn jälkeen ja sitä kautta asiakkaiden tyytyväisyyteen ja tuloksellisuuteen kaikkinensa.

Kun pari vuotta sitten soitin Hannulle asiasta, sanoi hän sen hyvin muistavansa, tietenkin. Hän sanoi, että joskus on kova juttu se, että uskaltaa olla pehmeä.

Minusta tuo on hyvä esimerkki siitä, kuinka voidaan tietoisesti lähteä rakentamaan inhimillistä brändiä.

Inhimillinen brändi on elävä, hengittävä kokonaisuus, joka herättää tunteita ja luo syvän yhteyden asiakkaisiin ja työntekijöihin. Inhimillinen brändi ei ole vain tuote tai palvelu, vaan se on tarina, joka koskettaa ja inspiroi.

Inhimillisen brändin rakentaminen alkaa syvällä ymmärryksellä asiakkaista. Mitä he tarvitsevat, mitä he arvostavat ja mitkä ovat heidän unelmansa? Kun yritys ymmärtää asiakkaitaan aidosti, se pystyy luomaan tuotteita ja palveluita, jotka vastaavat heidän tarpeisiinsa.

Inhimillisellä brändillä on aina selkeä merkitys ja tarkoitus. Se palvelee yhteiskuntaa ja sillä on iso päämäärä. Kun työntekijät ymmärtävät yrityksen tarkoituksen, he tuntevat olevansa osa jotakin suurempaa ja ovat sitoutuneempia työhönsä. Tämä puolestaan välittyy asiakkaille, jotka haluavat olla osa merkityksellistä yhteisöä.

Henkilöstö on myös inhimillisen brändin tärkein lähettiläs. Kun työntekijät uskovat brändiin ja sen arvoihin, he välittävät niitä eteenpäin omilla teoillaan ja vuorovaikutuksellaan asiakkaiden kanssa.

Inhimillinen brändi erottuu kilpailijoistaan aidoilla arvoillaan ja ainutlaatuisella tarinallaan. Brändin positiointi perustuu syvään ymmärtämiseen siitä, mitä asiakkaat todella haluavat. Kun yritys löytää oman ainutlaatuisen kulmansa, se voi rakentaa vahvan ja kestävän brändin.

Kun brändi on onnistunut luomaan merkityksellisen yhteyden asiakkaisiinsa, syntyy usein heimo. Heimo koostuu ihmisistä, jotka jakavat saman arvomaailman ja tuntevat kuuluvansa johonkin erityiseen. Heimolaiset ovat brändin suurimpia puolestapuhujia ja he levittävät ilosanomaa omissa verkostoissaan.

Inhimillinen brändi on elävä, hengittävä kokonaisuus, joka rakennetaan asiakasymmärryksen, merkityksellisyyden ja henkilöstön sitoutumisen varaan. Kun brändi on onnistunut luomaan syvän yhteyden asiakkaisiin, se on saavuttanut jotain todella erityistä. Silloin voidaan jo puhua Superbrändistä.

Jos haluat kuulla lisää, miten tavallisesta brändistä tehdään Superbrändi, ota ihmeessä yhteyttä, niin sovitaan tapaaminen joko verkon yli tai kasvotusten.

Laita meiliä tai soita 050 356 0694.

 

PS. Haluatko sparrata brändistäsi napakassa kolmen tunnin sessiossa? Tilaa nyt sparraus, saat kaupan päälle etukäteisaineistoksi tuhdin verkkokurssin kaupan päälle (arvo 595 € + alv).

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Superbrändi osa 9

Next
Next

Superbrändi osa 7