Superbrändi osa 9
Sanat brändi ja brändäys usein sotketaan keskenään. Luullaan, että brändillä tarkoitetaan yrityksen logoa.
Brändi on paljon laajempi asia. Reima Groupin hallituksen puheenjohtaja ja entinen pitkäaikainen toimitusjohtaja Elina Björklund kertoo Creative Finlandin artikkelissa brändistä mm. näin:
”Suomessa ajatellaan vieläkin valitettavan usein niin, että brändi on osa markkinointia. Että ensin kehitetään tuote ja sitten brändätään se. Kun oikeasti brändin tulisi olla koko yrityksen strategian ydin, sen pitää olla punainen lanka koko yrityksen ylimmän johdon toiminnassa.”
Olen viimeaikoina pohtinut paljon brändin syvintä olemusta. Olen päätynyt ajatukseen, että brändi on yhtä kuin ihmisen tunteet yritystä, palvelua tai tuotetta kohtaan.
Eli kun puhutaan brändistä, puhutaan tunteista.
Ja kun puhutaan tunteista, puhutaan ihmisistä.
Siksi ihmisten täytyy olla aina brändin keskiössä. Puhun monikossa, koska siellä keskiössä on aina ajateltu olevan asiakas, mutta yhtä tärkeää on palvelun tai tuotteen tuottaja, siis työntekijä tai yrittäjä.
Brändi luodaan ihmiseltä ihmiselle.
Koska brändi ei voi olla merkityksellinen asiakkaille, ennen kuin se on sitä omalle porukalle.
Kun työntekijät uskovat brändiin ja sen arvoihin, he välittävät niitä eteenpäin omilla teoillaan ja vuorovaikutuksellaan asiakkaiden kanssa. Henkilöstö on brändin tärkein lähettiläs. Hyvästä työntekijäkokemuksesta tulee hyvä asiakaskokemus. Asiakkaalle jää kokemuksesta hyvä mieli, jonka hän muistaa ja usein myös kertoo eteenpäin.
Jos brändin arvopohja puhuttelee asiakasta, ja jos hän on kaikilta osin tyytyväinen saamaansa palveluihin ja tuotteisiin, brändin ympärille saattaa syntyä heimo, joka osaltaan tulee vaikuttamaan brändiin.
Kun brändille on syntynyt heimo, puhutaan Superbrändistä. Se on enemmän kuin tavallinen brändi.
Jos haluat kuulla lisää, miten tavallisesta brändistä tehdään Superbrändi, ota ihmeessä yhteyttä, niin sovitaan tapaaminen joko verkon yli tai kasvotusten.
Laita meiliä tai soita 050 356 0694.
PS. Haluatko sparrata brändistäsi napakassa kolmen tunnin sessiossa? Tilaa nyt sparraus, saat kaupan päälle etukäteisaineistoksi tuhdin verkkokurssin kaupan päälle (arvo 595 € + alv).