On brändejä. Ja sitten on superbrändejä.

Voimakkaimmillaan urheilujoukkueen kannattajalle joukkueen fanittaminen on lähellä uskonnollista kokemusta.

Hän elää ja hengittää kaikkea sitä, mitä joukkue tekee. Joukkueen menestys tai menestymättömyys antaa hänen elämäänsä sisällön. Joskus ainoan.

Hän vannoo joukkueen sankareiden nimeen. Joidenkin fanien lapset nimetään heidän mukaansa.

Joukkueen kannattaminen on saattanut tulla perintönä vanhemmilta, jopa isovanhemmilta.

Se, mitä joukkue merkitsee kannattajalleen, on hyvä esimerkki superbrändistä.

Superbrändi voi olla maailman suurin yritys tai yhden naisen kampaamo. ja kaikkea siltä väliltä. Se voi olla yritys, palvelu, tuote, yhtye, henkilö, valmentaja, organisaatio, kaupunki, valtio, tai niin… myös se joukkue tai seura.

Muistatteko automerkin nimeltään PT Cruiser? Se oli Chryslerin nostalgiaa uhkuvan muotoilun ja brändinrakentamisen tulos 2000-luvun alussa. Muotokieli toi jotenkin mieleen Mummo-ankan auton. Joka tapauksessa ihastuin autoon ensinäkemältä ja sainkin sellaisen sitten alleni. Lussu moottori osaltaan lisäsi fiilistä ”kruisailusta”. Mutta ei kahta sanaa: minulle siitä autosta tuli superbrändi. Rakastin sitä! (Nyttemmin ko. merkki on hävinnyt katukuvasta, PT Cruiserin laatu ei oikein kestänyt Suomen olosuhteita)

 

Kuinka superbrändi-mielentilan voi saada yrityksen asiakkaille?

Toki on hyväksyttävä se tosiasia, ettei se ikinä tule merkitsemään jokaiselle asiakkaalle superbrändiä. Pareton-periaatteen mukaisesti 20 % asiakkaista

tuottaa 80 % yrityksen tuloksesta. On hyvin todennäköistä, että tälle viidennekselle brändi merkitsee enemmän kuin tavallinen brändi. Siitä on voinut tulla heille superbrändi. Mutta kaikki eivät millään voi kokea samalla tavalla.

 

Superbrändi syntyy, kun brändistä tulee merkityksellinen

Kehittämässäni Superbrändi-ohjelmassa brändi välitetään ensin työntekijöille ja sen jälkeen he välittävät sen asiakkaille.

Haluatko kuulla lisää? Laita meiliä, niin sovitaan napakka palaveri kasvotusten tai verkon yli.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Superbrändissä merkitys vetää puoleensa

Next
Next

Näistä on superbrändit tehty