Superbrändin synnyn kolme vaihetta
Kuinka loppuvuotesi on sujunut?
Minulla syksy ja alkutalvi ovat menneet superbrändin anatomiaa tutkiessani.
Jo kesällä aloitin uuden kirjan ”Superbrändi – Näin teet brändistäsi merkityksellisen” työstämisen. Sain sen marraskuun alussa valmiiksi ja nyt se on kustantajalla arvioitavana.
Kerron kirjassa, miten tavallisesta brändistä tehdään jotain, joka tuo hänen elämäänsä enemmän helpotusta, elämystä, ratkaisua, tai jollain muulla tavalla tekee siitä yksinkertaisesti parempaa. Kyse on siis brändistä, joka on kohonnut käyttäjälleen superbrändiksi.
Kirjassa selitetään superbrändin synnyn kolme vaihetta: 1) brändin luominen, 2) brändin välittäminen työntekijöille ja asiakkaille ja 3) brändin hoivaaminen.
Olen innoissani, koska ainakin omasta mielestäni brändikeskusteluun luodaan näin uutta: superbrändi-ajattelussa brändin keskelle tuodaan asiakkaiden rinnalle myös työntekijät!
Edellinen kirjani, Brändikäsikirja, avasi brändin kirkastus -prosessia. Siinäkin ideana oli ottaa työntekijät mukaan brändinkehittämishankkeeseen, ihan alusta saakka.
Mutta pitämissäni brändityöpajoissa olen huomannut, että aina yrityksen johto ei kuitenkaan ole ollut valmis ottamaan työntekijöitä mukaan brändin kehittämiseen.
Mutta jos heitä ei oteta mukaan, brändeistä ei ikinä voi tulla merkityksellisiä asiakkaille. Siksi näkemykseni mukaan yrityksen johdon – jos se oikeasti välittää yrityksensä ihmisistä ja asiakkaistaan – yksi tärkeimmistä tehtävistä on välittää yrityksen brändi ensin työntekijöille, ja heidän tehtävänä on sitten tehdä siitä merkityksellinen myös asiakkaille.
Haluatko kuulla lisää superbrändistä ja siitä, kuinka sellainen saadaan aikaiseksi? Laita meiliä, niin sovitaan napakka palaveri kasvotusten tai verkon yli.