Blogi

Brändin ytimen kiteytys Pekka Ruokolainen Brändin ytimen kiteytys Pekka Ruokolainen

Leaders speak last

Näin Simon Sinekin videon, jonka otsikko oli Leaders speak last. Siinä hän kertoi, että hyvin usein, kun yhteinen neuvonpito on kyseessä, toimareilla on tapana heti huoneeseen tultuaan summata ongelma tai haaste, ja sen jälkeen kertoa asiasta oma mielipiteensä. Ja sitten – ehkä – kysyä asiaan muiden mielipiteitä.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Yrityskulttuuri

Hyvä yrityskulttuuri hehkuu ulospäin. Se huokuu osaksi asiakaskokemusta ja saa aikaan suosituksia. Se parantaa työnantajamielikuvaa ja vetää puoleensa lisää hyviä tyyppejä.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Kaksi tärkeintä tehtävää

Kuinka monta kaupallista viestiä länsimainen ihminen keskimäärin päivässä kohtaa? Varmasti luku on eri Pihtiputaalla mökissään asuvalla mummolla kuin Manhattanilla asuvalla trendisetterillä, mutta keskimäärin puhutaan joka tapauksessa varmasti tuhansista. Todella paljon joka tapauksessa.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Brändivaje

Brändivaje taas on sitä, että potentiaalisilla asiakkailla on yrityksen brändistä väärä mielikuva. Tai heillä ei ole mielikuvaa lainkaan.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Brändin ytimen kiteytys

Brändin ytimen kiteytys on aika simppeli juttu, ainakin paperilla (tai tässä tapauksessa ruudulla). Siinähän vain vastataan kysymyksiin miksi, mitä, kenelle ja lopuksi määritellään, miten haluaisimme tulla nähdyksi markkinoiden silmissä.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Onnellinen yritys

Oli vuosi 2013. Olin edelliset 30 vuotta ollut suunnittelijana helsinkiläisissä mainostoimistoissa. Mutta kun teknologian kehittymisen tuloksena ihmisten ostokäyttäytyminen muuttui ratkaisevasti (eli kun ihmiset alkoivat kulkea internet mukanaan), mainonnan suunnittelu ei enää antanut sisältöä elämääni.

Read More
Brändi Pekka Ruokolainen Brändi Pekka Ruokolainen

Tarina on osa brändiä

Ihmisiä kiinnostaa tietää, mistä yritys tulee, mihin se uskoo, miksi yritys on olemassa ja ennen kaikkea, voiko siihen luottaa. Siksi tarina on tärkeä. Se kertoo yrityksen taustasta ja persoonasta ja se tekee yrityksestä mielenkiintoisen.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Älä yritä miellyttää jokaista!

Et voi miellyttää jokaista. Tosiasia on, että kaikki eivät tarvitse sinun palveluitasi tai tuotteitasi.

Ja se on ihan ookoo.

Itse asiassa se on enemmänkin kuin ookoo. Jos nimittäin yrität tehdä tuotetta, joka sopii kaikille, se johtaa ennen pitkää bulkkiin ja keskinkertaisuuteen.

Read More
Brändi Pekka Ruokolainen Brändi Pekka Ruokolainen

Kuinka uusi viemärialan toimija kirkasti brändinsä: case ViemäriExpert

Uudella yhtiöllä oli haasteena saada lisättyä tunnettuutta etenkin yritysasiakkaiden keskuudessa. ViemäriExpertille päätettiin tehdä kolmivaiheinen brändin kirkastus, jossa ensimmäisessä vaiheessa käytiin läpi brändin ytimen kiteytys, toisessa vaiheessa tehtiin brändin muotoilu ja kolmas vaihe oli brändin jalkautusta keskeisimpiin välineisiin.

Read More
Brändi Pekka Ruokolainen Brändi Pekka Ruokolainen

Rakkaudesta lajiin – kerro se tarinassa!

Tarina on oleellinen osa yrityksen brändiä. Ihmisiä kiinnosta kuulla, mistä yritys tulee, mihin se uskoo ja miksi se on olemassa. Sen avulla lukijalle rakentuu yrityksestä eheämpi käsitys. Tarina kertoo yrityksen taustoista ja auttaa synnyttämään luottamusta. Se tekee yrityksestä mielenkiintoisen, helpommin lähestyttävän.

Read More

Viisi asiaa, jotka yritysbrändi tarjoaa työyhteisölle

Yrityksen brändi ei voi olla merkityksellinen asiakkaille, ellei se ole sitä ensin omalle porukalle.

Työntekijäthän hyvin monessa yrityksessä ovat yritysbrändin kasvot asiakkaalle.

Mutta jos ajattelee toisin päin, niin mitä työntekijä saa sitten yrityksen brändiltä hyvän työntekijäkokemuksen rakennusaineiksi? No ainakin nämä.

Read More
Brändi Pekka Ruokolainen Brändi Pekka Ruokolainen

Näin rakennat kilpailuedun, jota ei voi kopioida.

Yrityksen kulttuuri – tapa toimia – syntyy pikkuhiljaa. Se syntyy, vaikka siihen ei kiinnittäisi mitään huomiota.

Kulttuuri voi olla joko yritystä vahvistavaa tai heikentävää.

Vahva, yritystä eteenpäin vievä yrityskulttuuri on mahdollista rakentaa pitkäjänteisellä ja tavoitteellisella työllä.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Voittava kulttuuri

Hyvä yrityskulttuuri hehkuu ulospäin. Se huokuu osaksi asiakaskokemusta ja saa aikaan suosituksia. Se parantaa työnantajamielikuvaa ja vetää puoleensa lisää hyviä tyyppejä.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Brändivaje tappaa myyntisi

Brändivaje on se ero käsityksissä, joka yrityksesi sisäpiiriäisellä ja ei-sisäpiiriläisellä on yrityksestäsi.

Read More