Blogi
Leaders speak last
Näin Simon Sinekin videon, jonka otsikko oli Leaders speak last. Siinä hän kertoi, että hyvin usein, kun yhteinen neuvonpito on kyseessä, toimareilla on tapana heti huoneeseen tultuaan summata ongelma tai haaste, ja sen jälkeen kertoa asiasta oma mielipiteensä. Ja sitten – ehkä – kysyä asiaan muiden mielipiteitä.
Yrityskulttuuri
Hyvä yrityskulttuuri hehkuu ulospäin. Se huokuu osaksi asiakaskokemusta ja saa aikaan suosituksia. Se parantaa työnantajamielikuvaa ja vetää puoleensa lisää hyviä tyyppejä.
Kaksi tärkeintä tehtävää
Kuinka monta kaupallista viestiä länsimainen ihminen keskimäärin päivässä kohtaa? Varmasti luku on eri Pihtiputaalla mökissään asuvalla mummolla kuin Manhattanilla asuvalla trendisetterillä, mutta keskimäärin puhutaan joka tapauksessa varmasti tuhansista. Todella paljon joka tapauksessa.
Brändivaje
Brändivaje taas on sitä, että potentiaalisilla asiakkailla on yrityksen brändistä väärä mielikuva. Tai heillä ei ole mielikuvaa lainkaan.
Brändin ytimen kiteytys
Brändin ytimen kiteytys on aika simppeli juttu, ainakin paperilla (tai tässä tapauksessa ruudulla). Siinähän vain vastataan kysymyksiin miksi, mitä, kenelle ja lopuksi määritellään, miten haluaisimme tulla nähdyksi markkinoiden silmissä.
Onnellinen yritys
Oli vuosi 2013. Olin edelliset 30 vuotta ollut suunnittelijana helsinkiläisissä mainostoimistoissa. Mutta kun teknologian kehittymisen tuloksena ihmisten ostokäyttäytyminen muuttui ratkaisevasti (eli kun ihmiset alkoivat kulkea internet mukanaan), mainonnan suunnittelu ei enää antanut sisältöä elämääni.
Tarina on osa brändiä
Ihmisiä kiinnostaa tietää, mistä yritys tulee, mihin se uskoo, miksi yritys on olemassa ja ennen kaikkea, voiko siihen luottaa. Siksi tarina on tärkeä. Se kertoo yrityksen taustasta ja persoonasta ja se tekee yrityksestä mielenkiintoisen.
Älä yritä miellyttää jokaista!
Et voi miellyttää jokaista. Tosiasia on, että kaikki eivät tarvitse sinun palveluitasi tai tuotteitasi.
Ja se on ihan ookoo.
Itse asiassa se on enemmänkin kuin ookoo. Jos nimittäin yrität tehdä tuotetta, joka sopii kaikille, se johtaa ennen pitkää bulkkiin ja keskinkertaisuuteen.
Kuinka uusi viemärialan toimija kirkasti brändinsä: case ViemäriExpert
Uudella yhtiöllä oli haasteena saada lisättyä tunnettuutta etenkin yritysasiakkaiden keskuudessa. ViemäriExpertille päätettiin tehdä kolmivaiheinen brändin kirkastus, jossa ensimmäisessä vaiheessa käytiin läpi brändin ytimen kiteytys, toisessa vaiheessa tehtiin brändin muotoilu ja kolmas vaihe oli brändin jalkautusta keskeisimpiin välineisiin.
Brändi haltuun näillä kolmella asialla
Minulle oli iso oivallus, kun tajusin, että brändihän syntyykin siellä vastaanottajan päässä, tai paremminkin sydämessä.
Se tärkein kohderyhmä
Kun B2C-brändin rakentamisessa tärkeintä on tarina, B2B:ssä tärkeintä ovat yrityksen ihmiset. He, jotka valmistelevat, tuottavat, myyvät ja toimittavat palvelun tai tuotteen asiakkaalle.
Rakkaudesta lajiin – kerro se tarinassa!
Tarina on oleellinen osa yrityksen brändiä. Ihmisiä kiinnosta kuulla, mistä yritys tulee, mihin se uskoo ja miksi se on olemassa. Sen avulla lukijalle rakentuu yrityksestä eheämpi käsitys. Tarina kertoo yrityksen taustoista ja auttaa synnyttämään luottamusta. Se tekee yrityksestä mielenkiintoisen, helpommin lähestyttävän.
Viisi asiaa, jotka yritysbrändi tarjoaa työyhteisölle
Yrityksen brändi ei voi olla merkityksellinen asiakkaille, ellei se ole sitä ensin omalle porukalle.
Työntekijäthän hyvin monessa yrityksessä ovat yritysbrändin kasvot asiakkaalle.
Mutta jos ajattelee toisin päin, niin mitä työntekijä saa sitten yrityksen brändiltä hyvän työntekijäkokemuksen rakennusaineiksi? No ainakin nämä.
Näin rakennat kilpailuedun, jota ei voi kopioida.
Yrityksen kulttuuri – tapa toimia – syntyy pikkuhiljaa. Se syntyy, vaikka siihen ei kiinnittäisi mitään huomiota.
Kulttuuri voi olla joko yritystä vahvistavaa tai heikentävää.
Vahva, yritystä eteenpäin vievä yrityskulttuuri on mahdollista rakentaa pitkäjänteisellä ja tavoitteellisella työllä.
Happy Branding Company 10 vuotta
Happy Branding Company perustettiin 1.4.2013. Ensimmäiset kymmenen vuotta ovat olleet hienoa aikaa.
Voittava kulttuuri
Hyvä yrityskulttuuri hehkuu ulospäin. Se huokuu osaksi asiakaskokemusta ja saa aikaan suosituksia. Se parantaa työnantajamielikuvaa ja vetää puoleensa lisää hyviä tyyppejä.
Brändistä ikoniksi: Lapland Hotels (osa 2)
Artikkelin toisessa osassa Ari Vuorentausta jatkaa Lapland Hotels -brändin taustoittamista.
Perheyrityksen brändi on kuin villasukka
Rakastan vaimoni minulle kutomia villasukkia. Asumme maalla ja käytän niitä päivittäin. Usein kaksia päällekkäin. Eli kun sanon, että perheyrityksen brändi on kuin villasukka, se ei ole negatiivinen vertaus.
Brändistä ikoniksi: Lapland Hotels (osa 1)
Lapland Hotels tarjoaa kokonaisvaltaisen ja harvinaisen hyvin johdetun brändielämyksen. Sain tilaisuuden kysyä toimitusjohtaja Ari Vuorentaustalta, miten brändiä kehitetään ja johdetaan perheyrityksessä kilpailulla alalla.
Brändivaje tappaa myyntisi
Brändivaje on se ero käsityksissä, joka yrityksesi sisäpiiriäisellä ja ei-sisäpiiriläisellä on yrityksestäsi.