Blogi

Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Viisi yritysbrändin kehittämisen estettä

Yrityksen brändin ajatellaan usein olevan sama asia kuin yrityksen logo. Tässä blogikirjoituksessa tuon esille viisi asiaa joihin olen törmännyt, kun olen virittänyt keskustelua yrityksen brändin nykytilasta ja sen kehittämisestä.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Erilaista tai kuole

Kirjahyllystäni tipahti lehtileike. Siinä oli lyhyt juttu Asiakas 2000 -tapahtumassa videoneuvottelun välityksellä (!) esiintyneestä Jack Troutista, joka on nyt jo edesmennyt (2017). Olen siis leikannut jutun talteen reilut parikymmentä vuotta sitten.

Read More
Brändi, Brändin kirkastus, Johtaminen Pekka Ruokolainen Brändi, Brändin kirkastus, Johtaminen Pekka Ruokolainen

Vierailijana Kauppakamarin kirjallisessa iltapäivässä

Eräänä kesäkuisena tiistaina sain olla osallisena Kauppakamarin Johtajaklubin kirjallisessa iltapäivässä viime vuonna kirjoittamani Brändikäsikirjan tiimoilta. Minua ja kolmea muuta kirjailijaa haastatteli itsekin vastikään kirjan (Viesti, vaikuta, vakuuta) kirjoittanut mediapersoona Peter Nyman. Muut kirjailijat olivat Hannu-Matias Nurmi (Toimitusjohtaja) ja Nando Malmelin (Radikaali uudistuminen).

Read More
Brändin ytimen kiteytys, Johtaminen, Markkinointi Pekka Ruokolainen Brändin ytimen kiteytys, Johtaminen, Markkinointi Pekka Ruokolainen

Kymmenen asiaa, joilla tehostat yrityksesi toimintaa ja brändiä

Kuten tiedämme, markkinointi ei ole erikseen suoritettava, muusta yrityksen toiminnasta irrallaan oleva toimenpide, vaan kaikki yrityksen toiminta on markkinointia. No entäs yrityksen brändi sitten? Jos brändi muodostuu vain asiakkaan päässä, niin voiko siihen vaikuttaa, ja jos voi, niin miten?

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Suomalainen ikoni keittiössäni

Puristin mahla-aamudrinksuuni puolikkaan sitruunan mehut mustalla mehupuristimella, jonka siiviläosa sekä kädensijan pää olivat väriltään oransseja. Väriyhdistelmästä tunnistaa kaikki Fiskarsin tuotteet, olipa sitten kyseessä istutuslapio puutarhassamme, kirveeni liiterissä tai harava nojalla talomme seinää vasten. Myös saksien kahvat oranssiset.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Näin tehdään arvot osaksi jokapäiväistä toimintaa

Todelliset arvot toimivat inspiraationa koko porukalle. Ne eivät voi olla vain listattuja sanoja strategiapaperissa, vaan asioita, jotka ovat aidosti tärkeitä, yhdessä jaettuja periaatteita, joiden toteutuminen koetaan merkityksellisinä.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Jäävuori nimeltään Brändi

Brändistä puhutaan yhä enemmän, ja se on hyvä asia.

Mutta mitä brändi käsitteenä pitää sisällään? Jo lähes puhki käytetty toteamus on, että brändillä ei tarkoiteta logoa. Logo on brändin symboli, eräänlainen heijaste paljon laajemmasta asiasta.

Read More

Yrityksen tarkoitus on vision ja mission yläpuolella

Kun vuonna 2012 aloin kehittelemään yksinkertaista ja helppoa brändin kehittämistyökalua, laitoin sen alkuun määritelmät yrityksen visiosta ja missiosta. Vasta muutamana viime vuonna on alettu näiden lisäksi puhumaan myös yrityksen tarkoituksesta tai merkityksestä (purpose).

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Mielipaikkani: paikka mielessäsi

Miten erotut muista? Kuinka jätät muistijäljen asiakasehdokkaaseen?Vastaus löytyy ihmisen tavasta jäsennellä tietoa. Ilman systemaattisuutta aivot eivät pystyisi selviytymään siitä tolkuttomasta tietomäärästä, jota sinne päivän aikana kaadetaan. Mieli lokeroi asiat hyvin yksinkertaisesti: vain yksi voi olla tehokkain. Tai palvelevin. Tai nopein. Tai edullisin.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Yrityskuva ja halo-efekti

Halo-efekti on yleistys, jossa jokin ihmisen huomiota herättävä positiivinen ominaisuus saa liittämään häneen muitakin positiivisia ominaisuuksia. Kun näen silmälasipäisen ihmisen, liitän häneen automaattisesti käsityksen opiskelemisesta ja lukemisesta. Tai jos hänen kehonkielensä on ryhdikäs ja reipas, kuvittelen hänet terveeksi ja hyväkuntoiseksi.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Brändi ja sen tarina

Jokaisella yrityksellä on tarina. Useampikin. Ja tarinat ovat aina kiinnostaneet ihmisiä. Tarinoissa luvut ja tekniset ominaisuudet saavat toisenlaisen muodon ja ne asettuvat uuteen kontekstiin, sielunmaisemaan, joka syntyy kuulijan tai lukijan päässä.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Visiosta kirkas suunta

Visio on eräänlainen unelma, määränpää ja suunta, jonne yritys on matkalla. Parhaimmillaan visio motivoi ja ohjaa jokaista työntekijää. Jos yrityksen johto ottaa vision osaksi viestintää, se on vahva työkalu ihmisten johtamisessa. Muuten se jää vain sanoiksi osaksi strategiaa.

Read More