Blogi
Brändistä ikoniksi: Greenled (osa 1)
Brändistä ikoniksi -sarjassa Greenledin Pertti Tahvanainen kertoo yrityksen brändin roolista B2B-liiketoiminnassa. Osa 1.
Viisi vinkkiä, kuinka yritysbrändi tuodaan osaksi arkea
Olettakaamme, että olette yrityksessänne pitäneet pari brändityöpajaa. Niissä olette koko organisaation voimin käyneet läpi asioita, jotka määrittelevät brändin ytimen. Olette lisäksi onnistuneet kiteyttämään lupauksen, joka erottaa teidät kilpailijoista ja jonka rehellisesti voitte asiakkaalle luvata.
Mutta mitä sitten tapahtuu? Kuinka yritysbrändistä tehdään kilpailukeino, joka näkyy ja tuntuu yrityksen toiminnassa jokapäiväisessä arjessa?
Brändistä ikoniksi: the other danish guy (osa 4)
Tommi Lähde, the other danish guy -alusvaatebrändin perustaja, yksi suurimmista omistajista ja toimitusjohtaja kertoo tässä Brändistä ikoniksi -artikkelisarjan viimeisessä osassa asemoinnista, arvon tuottamisesta ja mainonnasta.
Brändistä ikoniksi: the other danish guy (osa 3)
Tommi Lähde, the other danish guy -alusvaatebrändin perustaja, yksi suurimmista omistajista ja toimitusjohtaja kertoo tässä Brändistä ikoniksi -artikkelisarjan kolmannessa osassa viidestä johtamisen osa-alueesta sekä ihmisyydestä.
Brändistä ikoniksi: the other danish guy (osa 2)
Tommi Lähde, the other danish guy -alusvaatebrändin perustaja, yksi suurimmista omistajista ja toimitusjohtaja kertoo tässä Brändistä ikoniksi -artikkelisarjan toisessa osassa brändistä ja merkityksestä.
Brändistä ikoniksi: the other danish guy (osa 1)
Tommi Lähde, the other danish guy -alusvaatebrändin perustaja, yksi suurimmista omistajista ja toimitusjohtaja kertoo tässä Brändistä ikoniksi -artikkelisarjan ensimmäisessä osassa taustastaan, johtamisesta ja tunteista.
Näin luot yritykselle, tuotteelle tai palvelulle nimen
Nimen kehittäminen yritykselle, tuotteelle tai palvelulle saattaa tuntua joskus turhauttavalle. Tässä yksi metodi, jota kannattaa kokeilla.
Poteeko yrityksesi brändivajetta?
Brändivaje syntyy, kun yrityksen lähipiiriläisillä on yrityksestä parempi mielikuva kuin potentiaalisilla asiakkailla.
Kuusi brändiluokkaa
Brändejä voidaan luokitella ainakin henkilö-, tuote-, palvelu-, yritys-, yhteisö- ja maabrändeihin. Ne kaikki vaikuttavat eri tavoilla ja tasoilla elämäämme.
Voiko brändi olla negatiivinen?
Loppujen lopuksi brändi on asiakkaan päässä syntyvä yhteenlaskettu käsitys kaikista niistä kohtaamisista, joihin hän on yrityksestä saanut. Jos hän saa huonoa palvelua, käsitys ei ole positiivinen. Jos asiakas pettyy tuotteeseen tai palveluun, hän voi pahimmassa tapauksessa kertoa siitä eteenpäin.
Kolme asiaa, jotka tekevät Joulupukista menestyvän brändin
Olisiko kyseessä maailman levinnein tarina? No ainakin yksi niistä. Kerran vuodessa pukki tuo lahjoja kilteille lapsille. Tarinaan on itse kukin kasvanut pienestä pitäen, voidaan puhua melkein jo äidinmaidosta saatuna. Tarinassa käsitellään isoja teemoja: rakkautta ja hyvää tahtoa.
Brändivärin kaksi tärkeintä tehtävää
Jos yritys tai organisaatio pystyy omimaan tietyn värin, saa se vahvan erottautumiskeinon.
Neljä hyvän logon ominaisuutta
Logo ja liikemerkki voivat yhdessä, erikseen tai yhdistettynä luoda kuvion, joka on abstrakti, typografinen, esittävä, eläinhahmo tai nimen alkukirjaimen ja kuvan yhdistelmä tai jotain muuta. Olipa idea mikä tahansa, hyvällä logolla on tiettyjä ominaisuuksia, jotka kaikki toteutuessaan takaavat onnistumisen.
Viisi yritysbrändin kehittämisen estettä
Yrityksen brändin ajatellaan usein olevan sama asia kuin yrityksen logo. Tässä blogikirjoituksessa tuon esille viisi asiaa joihin olen törmännyt, kun olen virittänyt keskustelua yrityksen brändin nykytilasta ja sen kehittämisestä.
Erilaista tai kuole
Kirjahyllystäni tipahti lehtileike. Siinä oli lyhyt juttu Asiakas 2000 -tapahtumassa videoneuvottelun välityksellä (!) esiintyneestä Jack Troutista, joka on nyt jo edesmennyt (2017). Olen siis leikannut jutun talteen reilut parikymmentä vuotta sitten.
Mitä eroa on brändillä ja brändäyksellä?
Itse määrittelen brändin seuraavasti: Brändi on ihmisen yhteenlaskettu käsitys kaikista niistä asioista, jotka hän tavalla tai toisella on yrityksestä/tuotteesta/palvelusta kokenut.
Vierailijana Kauppakamarin kirjallisessa iltapäivässä
Eräänä kesäkuisena tiistaina sain olla osallisena Kauppakamarin Johtajaklubin kirjallisessa iltapäivässä viime vuonna kirjoittamani Brändikäsikirjan tiimoilta. Minua ja kolmea muuta kirjailijaa haastatteli itsekin vastikään kirjan (Viesti, vaikuta, vakuuta) kirjoittanut mediapersoona Peter Nyman. Muut kirjailijat olivat Hannu-Matias Nurmi (Toimitusjohtaja) ja Nando Malmelin (Radikaali uudistuminen).
Case Jukova Corporation & Aurora Look: näin emo- ja tytäryhtiöiden brändien kehitysprojektit tukivat toisiaan
Pääsin mukaan kahteen brändinkehittämishankkeeseen, kun ensin kehitettiin Jukovalle uusi tuotemerkki rakennusteollisuustoimialalle ja sen jälkeen freesattiin perinteikkäistä Jukova-emoyhtiön brändiä.
Case BusinessRakentamo: näin mikroyritysten kehitysyhteisö loi nahkansa uudelleen
Kun yhdistyksellä tuli aika päivittää strategian ohella myös nimi ja ilme, otettiin pakista Brändin kirkastus -työkalu. Lue, miten.
Kymmenen asiaa, joilla tehostat yrityksesi toimintaa ja brändiä
Kuten tiedämme, markkinointi ei ole erikseen suoritettava, muusta yrityksen toiminnasta irrallaan oleva toimenpide, vaan kaikki yrityksen toiminta on markkinointia. No entäs yrityksen brändi sitten? Jos brändi muodostuu vain asiakkaan päässä, niin voiko siihen vaikuttaa, ja jos voi, niin miten?