Blogi
Yksinkertainen brändi, osa 4
Eri alojen asiantuntijoilla on yksi yhteinen piirre: he ihastuvat omaan asiaansa ja unohtavat, että asiakasta ei kiinnosta niinkään kyseinen tuote tai palvelu, vaan se, mitä hyötyä hänelle niistä on.
Yksinkertainen brändi, osa 3
Periaatteessa brändin yksinkertaistaminen on yksinkertaista: kirkastetaan se helposti viestittävään muotoon. Prosessissa on kaksi vaihetta: ensimmäisessä vaiheessa sanoitetaan brändin ydin lupaukseksi. Toisessa vaiheessa muotoillaan brändi vastaamaan kyseistä lupausta.
Yksinkertainen brändi, osa 2
Brändin yksinkertaistaminen tarkoittaa sitä, että brändin avainviesti pelkistetään yhdeksi lupaukseksi.
Eikä miksi tahansa lauseeksi, vaan sellaiseksi, johon on kiteytetty se lisäarvo, jolla asiakkaalle on oikeasti merkitystä.
Yksinkertainen brändi, osa 1
Yksinkertainen on kaunista. Mutta se on myös käytännöllistä. Ja jos puhutaan viestien lähettämisestä ja vastaanottamisesta, on yksinkertaistaminen perillemenon kannalta välttämätöntä.
Yhdenmukainen brändi
Kävimme hiljattain vaimoni kanssa Vantaan Ikeassa. Se toi mieleeni tuttuja fiiliksiä kahdenkymmenen vuoden takaa, jolloin uusioperheemme otti ensimmäisiä yhteisiä askeleitaan. Silloin tuli aika usein vierailtua jommassa kummassa pääkaupunkiseudun liikkeessä.
Visio
Visio on brändin tavoiteasema markkinoilla. Tavoitteen kuuluu olla selkeästi kerrottu, jotta se toimisi inspiroivana suunnannäyttäjänä ja innostuksena lähteenä kaikille yrityksen työntekijöille.
Brändi on elämys
Se, mihin yritys uskoo, mistä se tulee ja minne se on menossa, miten yritys käyttäytyy ja miltä se näyttää, näillä kaikilla on iso ja tärkeä rooli asiakkaiden hurmaamisessa, työntekijöiden sitouttamisessa ja tuloksen tekemisessä.
Lupaus 10 sekunnissa
Paitsi ulkoisessa viestinnässä, myös oman porukan kesken hyvin sanoitettu lupaus toimii kaikessa tekemisessä suunnannäyttäjänä, kompassina jokapäiväisessä toiminnassa. Se yhdistää tiimisi, kirkastaa yrityksen tarkoituksen ja helpottaa vaikeiden päätösten tekemisessä.
Vahva yritysbrändi
Vahva yritysbrändi on näin taantuman aikana vielä arvokkaampi kuin nousukautena. Lue, mitkä kolme etua vahva yritysbrändi tuo, olipa toimiala mikä tahansa.
Mitä brändin kirkastuksesta seuraa?
Kun työntekijät otetaan mukaan hankkeeseen, tapahtuu kaksi asiaa: ensinnäkin johto saa sellaista tietoa kentältä ja joka puolelta organisaatiota, jota se ei muuten saisi. Toisekseen: työntekijät sitoutuvat brändiin, koska ovat itse sitä olleet kehittämässä. Näin heistä tulee brändilähettiläitä.
Iceberg
Jäävuoresta näkyy vain pieni osa vedenpinnan päälle. Suurin osa siitä on katseilta piilossa vedenpinnan alapuolelle.
Nimeään suurempi autobrändi
”Olin juuri parkkeerannut autoni, kun huomasin edessä olevasta autosta nousseen noin seitsemänkymppisen herran lähestyvän. Hän koputti ikkunaan. Laskin sen. Mies sanoi ystävällisellä äänellä:
Yrityksen tarkoitus
Tarkoitus on yrityksen olemassaolon juurisyy. Sillä tarkoitetaan niitä asioita, joita yritys tuottaa sille yhteisölle, johon se kuuluu.
Parasta markkinointia
Jotta asiakas yllättyisi positiivisesti, täytyy asiakaspalvelutilanteen tai muun kohtaamisen tuotteen tai palvelun kanssa onnistua hyvin.
Se taas vaatii henkilökunnalta omistautumista kohtaamiselle. Heidän roolinsa brändin luomisessa on ratkaisevan tärkeää.
Leaders speak last
Näin Simon Sinekin videon, jonka otsikko oli Leaders speak last. Siinä hän kertoi, että hyvin usein, kun yhteinen neuvonpito on kyseessä, toimareilla on tapana heti huoneeseen tultuaan summata ongelma tai haaste, ja sen jälkeen kertoa asiasta oma mielipiteensä. Ja sitten – ehkä – kysyä asiaan muiden mielipiteitä.
Yrityskulttuuri
Hyvä yrityskulttuuri hehkuu ulospäin. Se huokuu osaksi asiakaskokemusta ja saa aikaan suosituksia. Se parantaa työnantajamielikuvaa ja vetää puoleensa lisää hyviä tyyppejä.
Kaksi tärkeintä tehtävää
Kuinka monta kaupallista viestiä länsimainen ihminen keskimäärin päivässä kohtaa? Varmasti luku on eri Pihtiputaalla mökissään asuvalla mummolla kuin Manhattanilla asuvalla trendisetterillä, mutta keskimäärin puhutaan joka tapauksessa varmasti tuhansista. Todella paljon joka tapauksessa.
Brändivaje
Brändivaje taas on sitä, että potentiaalisilla asiakkailla on yrityksen brändistä väärä mielikuva. Tai heillä ei ole mielikuvaa lainkaan.
Brändin ytimen kiteytys
Brändin ytimen kiteytys on aika simppeli juttu, ainakin paperilla (tai tässä tapauksessa ruudulla). Siinähän vain vastataan kysymyksiin miksi, mitä, kenelle ja lopuksi määritellään, miten haluaisimme tulla nähdyksi markkinoiden silmissä.
Onnellinen yritys
Oli vuosi 2013. Olin edelliset 30 vuotta ollut suunnittelijana helsinkiläisissä mainostoimistoissa. Mutta kun teknologian kehittymisen tuloksena ihmisten ostokäyttäytyminen muuttui ratkaisevasti (eli kun ihmiset alkoivat kulkea internet mukanaan), mainonnan suunnittelu ei enää antanut sisältöä elämääni.