Blogi

Brändi Pekka Ruokolainen Brändi Pekka Ruokolainen

Superbrändin synnyn kolme vaihetta

Jo kesällä aloitin uuden kirjan ”Superbrändi – Näin teet brändistäsi merkityksellisen” työstämisen. Sain sen marraskuun alussa valmiiksi ja nyt se on kustantajalla arvioitavana.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 9

Sanat brändi ja brändäys usein sotketaan keskenään. Luullaan, että brändillä tarkoitetaan yrityksen logoa. Brändi on paljon laajempi asia. Reima Groupin hallituksen puheenjohtaja ja entinen pitkäaikainen toimitusjohtaja Elina Björklund kertoo Creative Finlandin artikkelissa brändistä mm. näin:

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 8

Inhimillinen brändi on elävä, hengittävä kokonaisuus, joka herättää tunteita ja luo syvän yhteyden asiakkaisiin ja työntekijöihin. Inhimillinen brändi ei ole vain tuote tai palvelu, vaan se on tarina, joka koskettaa ja inspiroi.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 7

Kirjassaan Bigger than this Fabian Greyrhalter kertoo keinoista, kuinka yritykset voivat tehdä brändeistään merkityksellisiä. Seuraavassa on hieman muokattuna seitsemän hänen listaamaansa asiaa.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 6

BMV-, Alfa- ja monen muun autobrändikuskeja yhdistää intohimoinen suhde autobrändiinsä. He ovat voineet olla jo pikkupojasta tai -tytöstä lähtien merkin faneja. Merkkiuskollisuus saattaa olla jopa perintöä vanhemmilta.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 5

Brändistä tulee käyttäjälleen Superbrändi, kun se on saavuttanut erikoisaseman käyttäjänsä mielessä. Se on voinut jopa muuttaa henkilön elämän.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 4

Oletko koskaan tuskaillut brändinne asemoinnin kanssa? Siinähän yritys itse päättää, kuinka sen brändi nähdään suhteessa kilpailijoihin asiakkaan vinkkelistä katsottuna. Asemoinnissa etsitte markkinoilta sellaisen paikan, jossa ei ole muita. Sen jälkeen te sementoitte paikan teille.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 3

Laskin kerran, että yhden päivän aikana ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen käyttää noin kolmeakymmentä hyödykettä eri toimintoihin alkaen kännykästä, hammasharjasta ja suihkusaippuasta, loppuen suoratoistopalveluun ja älytelevisioon.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 2

En ole koskaan kuullut, että brändi olisi ihmiskeskeinen. Onko se liian ilmiselvää, ja siksi asiaa ei ole koskaan tuotu esiin? Voisiko brändin ihmiskeskeisyys olla kilpailuetu?

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 1

Superbrändin tarina alkoi tavallaan jo vuonna 2012. Pohdin silloin tulevan yritykseni olemassaolon oikeutusta, sitä kuuluisaa Miksi-kysymystä. Miksi Happy Branding Company:n täytyi syntyä?

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 9

Asemoinnissa (positioinnissa) yritys asemoi itsensä suhteessa kilpailijoihin asiakkaan näkökulmasta katsottuna. Määriteltyään vahvuutensa ja menestystekijänsä sekä asiakasyritysten päättäjät (tai kuluttajat), yritys etsii markkinasta sellaisen aseman, jonka se pystyy sementoimaan itselleen olemalla ensimmäinen jossain asiassa, jolla on potentiaaliselle asiakkaalle merkitystä.

Read More
Brändin kirkastus Pekka Ruokolainen Brändin kirkastus Pekka Ruokolainen

Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 7

Tiedätkö Simon Sinekin The Golden Circle -ajattelumallin? Se liittyy siihen, kuinka yritys kertoo toiminnastaan. Lyhyesti: yritys, joka osaa kertoa ensin miksi se on olemassa, ja vasta sen jälkeen toimintatavoistaan ja tuotteistaan, pystyy tekemään kuulijaansa vahvemman vaikutuksen, kuin yritys, joka keskittyy kertomaan vain tuotteistaan. Siksi yrityksen kannattaa aloittaa hissipuheensa vastaamalla kysymykseen Miksi?

Read More
Brändin kirkastus Pekka Ruokolainen Brändin kirkastus Pekka Ruokolainen

Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 5

Tiedätkö tätä tarinaa: nainen meni Picasson ateljeehen ja pyysi tätä tekemään hänelle taulun. Picasso haki tyhjän kankaan, otti pensselin, laittoi siihen maalia, mietti hetken ja sutaisi yhdellä vedolla elävän viivan keskelle valkoista taulua. Sen jälkeen hän ojensi taulun naiselle ja kertoi hinnan: 10 000 dollaria. Nainen pöyristyi ja sanoi: "Mutta eihän teillä mennyt tuon viivan tekemiseen kuin hetki!" Picasso vastasi: "Kyllä, mutta minulla on mennyt koko elämä siihen, että pystyin sen viivan noin vetämään.”

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 4

Erottautuminen on oikeastaan se kaikkein keskeisin asia koko yritystoiminnassa. Harva yritys haluaa kilpailla hinnalla tai olla helposti korvattavissa tai tehdä viestintää, joka on epäselvää, mitäänsanomatonta ja ristiriitaista. Siksi se haluaa erottua kilpailijoistaan. Kestävin ja paras tapa tehdä se on rakentaa aitoa ja merkittävää lisäarvoa tuottava, kohderyhmää puhutteleva brändi.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 3

Olin yhdeksänkymmentäluvun alussa töissä mainostoimistossa nimeltään Avant/BBDO.  Se oli kulutushyödykkeisiin keskittynyt toimisto ja samaan konserniin kuului B2B-markkinointiin erikoistunut AKT/BBDO. Kun lama iski, nämä kaksi toimistoa yhdistettiin. 

Read More
Brändin kirkastus Pekka Ruokolainen Brändin kirkastus Pekka Ruokolainen

Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 2

Muistatko vielä, kun Volkswagen vääristeli dieselautojensa päästölukemia? Yritys oli asentanut autoihin tietokoneohjelman, joka vääristi dieselautojen päästöjä. Todelliset arvot olivat ilmoitetuista jopa 40 kertaiset. Myöhemmin Volkswagen joutui myöntämään, että 11 miljoonassa sen valmistamassa dieselautossa oli päästöjä väärentävä laite. Tämä ”dieselgate” alkoi vuonna 2015.

Read More