Blogi

Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Näistä on superbrändit tehty

Superbrändi on sitä, että jokin palvelu tai tuote vaikuttaa käyttäjänsä elämään hyvin vahvasti. Siitä tulee ikään kuin osa käyttäjäänsä.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Kolmenlaisia brändejä

Brändi on laaja käsite. Itse asiassa niin laaja, että sitä on vaikea hahmottaa. Yksi tapa laajentaa ymmärrystä brändistä, on miettiä sen vaikuttavuutta.

Vaikkapa tähän tapaan.

Read More
Brändi Pekka Ruokolainen Brändi Pekka Ruokolainen

Aidot kohtaamiset synnyttävät superbrändin

Olimme vaimoni kanssa pysähtyneet pieneen kukkakauppaan ostaaksemme viemisiä erään näyttelyn avajaisiin. Kun odotimme vuoroamme, emme voineet olla kuulematta ja näkemättä, kuinka toinen myyjistä (ehkä yrittäjä?) kertoi innostuneena asiakaspariskunnalle, miten hän oli…

Read More
Brändi Pekka Ruokolainen Brändi Pekka Ruokolainen

Superbrändin synnyn kolme vaihetta

Jo kesällä aloitin uuden kirjan ”Superbrändi – Näin teet brändistäsi merkityksellisen” työstämisen. Sain sen marraskuun alussa valmiiksi ja nyt se on kustantajalla arvioitavana.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 9

Sanat brändi ja brändäys usein sotketaan keskenään. Luullaan, että brändillä tarkoitetaan yrityksen logoa. Brändi on paljon laajempi asia. Reima Groupin hallituksen puheenjohtaja ja entinen pitkäaikainen toimitusjohtaja Elina Björklund kertoo Creative Finlandin artikkelissa brändistä mm. näin:

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 8

Inhimillinen brändi on elävä, hengittävä kokonaisuus, joka herättää tunteita ja luo syvän yhteyden asiakkaisiin ja työntekijöihin. Inhimillinen brändi ei ole vain tuote tai palvelu, vaan se on tarina, joka koskettaa ja inspiroi.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 7

Kirjassaan Bigger than this Fabian Greyrhalter kertoo keinoista, kuinka yritykset voivat tehdä brändeistään merkityksellisiä. Seuraavassa on hieman muokattuna seitsemän hänen listaamaansa asiaa.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 6

BMV-, Alfa- ja monen muun autobrändikuskeja yhdistää intohimoinen suhde autobrändiinsä. He ovat voineet olla jo pikkupojasta tai -tytöstä lähtien merkin faneja. Merkkiuskollisuus saattaa olla jopa perintöä vanhemmilta.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 5

Brändistä tulee käyttäjälleen Superbrändi, kun se on saavuttanut erikoisaseman käyttäjänsä mielessä. Se on voinut jopa muuttaa henkilön elämän.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 4

Oletko koskaan tuskaillut brändinne asemoinnin kanssa? Siinähän yritys itse päättää, kuinka sen brändi nähdään suhteessa kilpailijoihin asiakkaan vinkkelistä katsottuna. Asemoinnissa etsitte markkinoilta sellaisen paikan, jossa ei ole muita. Sen jälkeen te sementoitte paikan teille.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 3

Laskin kerran, että yhden päivän aikana ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen käyttää noin kolmeakymmentä hyödykettä eri toimintoihin alkaen kännykästä, hammasharjasta ja suihkusaippuasta, loppuen suoratoistopalveluun ja älytelevisioon.

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 2

En ole koskaan kuullut, että brändi olisi ihmiskeskeinen. Onko se liian ilmiselvää, ja siksi asiaa ei ole koskaan tuotu esiin? Voisiko brändin ihmiskeskeisyys olla kilpailuetu?

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Superbrändi osa 1

Superbrändin tarina alkoi tavallaan jo vuonna 2012. Pohdin silloin tulevan yritykseni olemassaolon oikeutusta, sitä kuuluisaa Miksi-kysymystä. Miksi Happy Branding Company:n täytyi syntyä?

Read More
Pekka Ruokolainen Pekka Ruokolainen

Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 9

Asemoinnissa (positioinnissa) yritys asemoi itsensä suhteessa kilpailijoihin asiakkaan näkökulmasta katsottuna. Määriteltyään vahvuutensa ja menestystekijänsä sekä asiakasyritysten päättäjät (tai kuluttajat), yritys etsii markkinasta sellaisen aseman, jonka se pystyy sementoimaan itselleen olemalla ensimmäinen jossain asiassa, jolla on potentiaaliselle asiakkaalle merkitystä.

Read More